onsdag 21 december 2011

God jul och ett gott nytt år 2011

Höstterminen är till ända med allt vad det innebär. Våra nya sexåringar har kommit in i verksamheten på ett bra sätt och våra ”gamla barn” fortsätter att trivas och utvecklas i vår verksamhet. Skolan som helhet har också en positiv utveckling med ökat söktryck, goda resultat och en budget i balans. Goda förutsättningar för ytterligare utveckling alltså.

Under detta läsår har vi ändrat formerna för utvecklingssamtal och skriftliga omdömen (år 1-9, ej förskoleklass). Från och med höstterminen 2011 genomförs samtal i början på varje termin. Då formuleras också elevens individuella utvecklingsplan, IUP. Mot slutet av terminen dokumenteras elevens kunskapsutveckling i ett skriftligt omdöme. Detta omdöme följs sedan upp under inledningen av den efterföljande terminen och så vidare. Denna process ser likadan ut för alla elever på Södra Ängby skola. Genom denna förändrade arbetsgång kan vi på ett bättre sätt följa upp och arbeta mer effektivt med dokumentation och IUP. Något som i slutändan gagnar eleven.

Vårens samtal (år 1-9) kommer att äga rum före den 24 februari. Alltså före sportlovet. Respektive mentor/klasslärare informerar er om tider. Den skriftliga informationen kommer att finnas tillgänglig på skolwebben senast en vecka före samtalet. Vänligen ta del av informationen samt det underlag som respektive mentor/klasslärare skickar ut före samtalet.

Vi får en del frågor kring skolwebben och varför dokumentet ”Skriftlig information” är så omfattande och ser ut som det gör. Skolwebben är det system som Utbildningsförvaltningen tillhandahåller för all dokumentation i skolor inom Stockholm Stad. Det måste vi som enskild skola förhålla oss till. Vidare finns det från myndighetshåll krav på hur skriftlig information om elevers kunskapsutveckling skall se ut. Sammanfattningsvis så är syftet med den skriftliga informationen att elev och vårdnadshavare skall få information om elevens kunskaper i relation till de nationella kunskapskraven samt lyfta fram elevens utvecklingsmöjligheter i syfte att stimulera fortsatt lärande. Vi hoppas att den skriftliga informationen tillsammans med utvecklingssamtalet skall ge en bra bild av era barns kunskapsnivå.

Under hösten har vi påbörjat ett utvecklingsarbete med vårt fritidshem. Lärande har i och med LGR 11 blivit en central del av fritids uppdrag. Detta är något vi diskuterar och arbetar med tillsammans med personalen på fritids. Vidare arbetar vi med framtagandet av en arbetsplan där strukturen och syftet med fritidshemmets aktiviteter och innehåll förtydligas.

V som vanligt haft ett antal träffar i föräldrarådet. Dessa möten är positiva och viktiga för skolan ska utvecklas på ett positivt sätt framöver.

Som ni vet har vi även projektet ”Framtidskompetenser” som ni kan följa på http://framtidskompetenser.blogspot.com/

Vårterminen börjar för eleverna tisdagen den 10 januari 2012 med läsning enligt schema. Måndagen den 9 är det planeringsdag för lärarna så det är ingen skola då, men fritids finns för de som har anmält sig till det.

Med förhoppning om en god jul och ett gott nytt år!

Johan Michaelson, biträdande rektor år F-2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar