fredag 21 december 2012

God Jul och Gott nytt ÅR!


Ännu en termin har passerat och både personal och elever har behov av lite ledighet. Inte minst eleverna har arbetat och utvecklats på ett positivt sätt tillsammans med sina klasskamrater. Det är spännande att inte minst se eleverna när de börjar komma underfund med hur bokstäver, ljud och ord hänger ihop i deras första läsutveckling.

Vi har under hösten arbetat utifrån elevernas individuella utvecklingsplaner (år 1 och 2) som skrevs i början av terminen. Nu håller lärarna som bäst på att skriva nya skriftliga omdömen som ligger till grund för en ny IUP som kommer att upprättas i samband med utvecklingssamtalen som kommer att hållas med start i februari. Förskoleklasserna har ett eget upplägg när det gäller att sina utvecklingssamtal. Deras samtal kommer att hållas senare under terminen.
De skriftliga omdömena ska ge information om elevens kunskapsutveckling i förhållande till kursplanerna i varje ämne. Omdömet ska vara utformat formativt, dvs informera om vad eleven kan utveckla för förmågor samt hur skola och elev kan göra för att stödja den utvecklingen. Ett formativt omdöme formar också den undervisning som skall bedrivas under våren. Det är viktigt att ni som föräldrar tillsammans med era barn tar del av omdömena före samtalet.

Ett område som vi vill förbättra på skolan är att eleverna ska veta vad som förväntas av dem i de olika ämnena och vad målet är med undervisningen. Där är elevernas portfolio med matriserna som eleverna fyller en viktig del. Vi kommer att förtydliga det arbetet under våren både för föräldrar och elever.
Under hösten har vi även erbjudit utvecklingssamtal på fritids. Det samtalet har handlat om elevernas sociala utveckling. Det är en del i skolans arbete med skolbarnsomsorgen som är ett utvecklingsområde på skolan. Vi arbetar lite olika i de olika årskurserna när det gäller fritids och det är medvetet under det här året. Dels vill vi möta barnen utifrån deras behov och ålder och samtidigt tillsammans hitta bra sätt att planera, genomföra, utvärdera och förbättra verksamheten. Fritids är en stor del av verksamheten hos F-2 på Södra Ängby Skola.
Som ni vet har vi ett föräldraråd F-5 som träffas 1 gång i månaden. Det är viktiga möten för oss på skolan och vi uppskattar dialogen som vi har med er brukare i det forumet.
Jag vill tacka er alla föräldrar för ett bra samarbete under hösten.

Hoppas att ni får en skön ledighet över helgerna så ses vi i januari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar