fredag 5 mars 2010

Behövs rektorn i framtidens skola?



Gnistrande is!

En skön sportlovsvecka är över. Fick möjlighet att vara ledig och åka skidor både utför och på längden. Tycker verkligen om vintern när det är som i år. Fast det finns de som tycker annorlunda...

Som jag skrev i ett tidigare blogginlägg så var jag och Mi och lyssnade på Thomas F från Kairos Future när han pratade om framtidens skolledare. Fick önskemål från föräldrarådet att jag kunde har skrivit lite mer, nämnde det bara lite kort i bloggen tidigare.

Kairos Future har gjort en studie som blev klar i höstas om framtidens skolledare. Den gjordes på uppdrag av flera olika kommuner, bl a Stockholm stad och andra organisationer.

Det som Thomas var mycket tydlig med var hur viktig skolan skulle bli i barnens och ungdomarnas liv framöver. Skolan skulle ta en ännu större roll i elevernas liv trodde han efter att ha gjort denna studie men även andra som handlar om skolan och vad ungdomar tycker är viktigt med skolan och livet i stort.

Behövs rektorn i framtidens skola?
Nej, inte om man ser på deras möjligheter att direkt påverka elevernas betyg och möjlighet till vidare studier. Det är lärarna som är viktigast i den processen, att de skapar förväntningar och skapar en miljö som leder till goda resultat.

Påverkar lärartätheten elevernas resultat? Det är samma resultat där som i tidigare studier att lärartätheten inte påverkar elevernas resultat i skolan. Men att lärarnas utbildningsnivå har en stor betydelse.

Rektorns uppdrag/arbetsuppgifter
Rektorn kan påverka andan och klimatet på en skola som kan leda till en positiv förväntanskultur på skolan som i sin tur skapar goda resultat.

Vad tycker då en rektor att det är viktigt att koncentrera sig på?
Det är att bygga ett lag, en gemenskap på arbetsplatsen anser 92%. Medans personalen inte har samma uppfattning då det endast är 45% som tycker det. Vad leder då den skillnaden till? Naturligtvis en bristande förståelse från båda håll om uppdrag och prioriterade uppgifter.

Dåliga ledare ger ofta dåliga resultat medans bra ledare inte behöver leda till goda resultat.

Vad har då omgivningen för uppfattning om en rektor?
På det stora hela tycker de själva, förvaltningschefer och elever att det gör ett bra jobb. Lärarna, föräldrar och skolpolitiker tycker att de ”är sådär”

Kännetecken för framgångsrika rektorer
Få in omvärldsbildning i skolan (se omvärlden)
Internationella värden - se omvärlden
Självständiga lärare 73% av rektorerna anser att rekryteringen av lärare viktigt

Kännetecken på framgångslösa rektorer
Lyhörda för politiker
51% av rektorerna anser att rekryteringen av lärare viktigt


Vad tycker då en lärare att en rektor ska göra?
Låta lärarna vara självständiga
Förse med resurser och läromedel
Följa skolprogrammet
Sköta personalfrågor

Rektorn leder en organisation som de inte kan påverka. Lärarna sköter mycket av sin verksamhet själva. Bara för att lärarna är nöjda så är det inte enbart goda resultat.

Följande punkter är viktiga i framtiden enligt rektorerna själva
Mer tid på utveckling
Höj rektorns status
Satsa på ledningsutveckling
Färre ansvarsområden
Mer stödpersonal till rektor
Ökade resurser till skolan 81% vill ha ökat inflytande över lärarnas arbetstid (fast de framgångsrika rektorerna har inte det behovet)

Rektorerna behöver göra följande i framtidens skola!
Våga välja ett perspektiv – Att se problem eller att se utmaningen!


Välj väg och håll kvar vid den!

Några länkar där det skrivs lite mer tolkningar av rapporten utifrån olika perspektiv

En kort sammanfattning efter föreläsningen. Med reservation för feltolkningar osv.

//Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar