tisdag 30 mars 2010

Mobilt lärande

Vad är det?

Skolan ska utgå ifrån elevernas behov och verklighet. Under en dag så kommer de i kontakt med olika tekniska hjälpmedel och befinner sig framför en skärm av ngt slag flera timmar per dag. Det kan vara tv:n, Nintendo DS, tv-spel, mp3-spelare, telefoner osv. Listan kan säkert göras längre.

Hur många timmar sitter inte vi vuxna framför en skärm idag? Arbetstid och fritid?

I en undersökning i England så finns det uppgifter på att 5-15-åringar har upp till 6 timmars skärmtid per dag. Det kanske inte stämmer med svenska förhållanden, men att barn och ungdomar tillbringar mer tid vid skärmar än tidigare än nog alla överens om.

Det kanske inte är något att sträva efter att tillbringa så många timmar som möjligt framför en skärm. Men samtidigt går det inte blunda för hur samhället utvecklas och skolan måste ta till sig den nya tekniken och använda den i sin verksamhet.

Hur skulle man kunna ta in det i skolan på ett naturligt sätt? Använda modern och inte minst mobil teknik i klassrummet eller i undervisningen för att möta barnen i deras vardag och verklighet.

För ett par veckor sedan så var det ett seminarium om just mobilt lärande och teknik på Medioteket här i Stockholm. Hade inte möjlighet att gå och lyssna eftersom vi fick våra nya datorer och behövdes på plats. På Lena Gällhagens blogg kan man ta del av det som sas och visades den dagen.

Frågan om hur mobiltelefoner skulle kunna användas på olika sätt i undervisningen var en sakerna som lyftes fram. Ett redskap som de flesta elever har tillgång även i de lägre skolåren.

På skolverkets Omvärldsblogg finns det lite skrivet om mobilt lärarande och hur det ser ut i USA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar