måndag 11 oktober 2010

Bloggen som kommunikationsverktyg

Jag har på skolan hållit på att blogga min information om vår verksamhet genom bloggen till er föräldrar från årskiftet 2009-2010.

Själv så tycker jag att det är ett utmärkt och enkelt sätt för mig att ge information, berätta om vår verksamhet och öppna upp till dialog med våra brukare.

Om jag bara hade skrivit ett brev till er per månad som skickas via mejl så hade informationen varit av annan karaktär och just enbart informatoin. Det hade ställt högre krav på mig på vad som skulle skrivas och hur innehållet skulle se ut.

För mig är det en enkelt och effektiv sätt att nå er föräldrar och även för att berätta om vår verksamhet för ev. blivande brukare.

Varje månad tar jag ut statistik för att se hur många besök det är på bloggen. Förra månaden var det 1200 besök. Tycker jag är ganska bra, även fast jag tror att det finns några föräldrar som aldrig ser det som jag skriver.

Målsättningen är att fortsätta skriva regelbundet som jag gör nu. Ska fundera på innehållet lite mer och vad som kan vara intressant för er föräldrar att få information om och känna till lite mer.

Kom gärna med förslag :-)

4 kommentarer:

  1. Jag läser skolbloggarna varje dag i min iphone. Tror inte det syns i statistiken.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker bloggarna är jättebra, där de används! Barnen som ibland är som musslor kring vad som hänt under dagen, "bubblar igång" när de ser bloggen tillsammans.

    Jag tycker det bör vara en "lagom förväntan" som är uthållig men också en "mini-förväntan" på att de olika klasserna kommer ut på bloggen och har info, t ex minst 2 ggr/vecka.

    Jag tror den övergripande rektorsbloggen skulle vinna mkt på att berätta mer om skolstyrningen & vad som händer.

    Fortsätt!

    SvaraRadera
  3. Kan faktisk få lite statisk ner på vilken webbläsare och även om man använder en iPhone också tror jag.

    Kul att ni uppskattar att vi använder oss av det här sättet att kommunicera med er föräldrar.

    Tycker om att ditt uttryck "bubblar igång" :-)

    Det är ett nytt verktyg för både oss i skolledningen och för lärarna som vi håller på att lära oss. Tar med mig dina synpunkter framöver i våra diskussioner hur vi går vidare med användandet av bloggar och vår webbnärvaro.

    //Johan

    SvaraRadera
  4. Med barn i år 8, 7 o 2 så känns det som att jag äntligen får veta skoj saker om vad som händer i skolan. Och som du skriver inte så uppstyltat. Du ger många roliga och intressanta tips att gå vidare i. Mycket uppskattat!

    SvaraRadera