tisdag 12 oktober 2010

Ett inkluderande förhållningssätt

Såg det här inlägget i helgen. Det handlar om en skolan som har vänt en negativ trend till att bli en av de bästa skolorna i Sverige. De tog avstamp i ett inkluderade förhållningssätt vilket innebär att eleverna får hjälp i sina respektive klasser och inte att man går iväg till mindre grupper. Det som också framhålls i artikeln är att skolan har lyssnat mycket på vad den senaste forskningen säger om inkludering.

Tanken kan vara lite ovan för många föräldrar som har barn i skolan nu eftersom man ofta jämför med sin egen skoltid då det var vanligt att elever som behövde hjälp fick det av en speciallärare och en mindre grupp.

Vad har då det här med Södra Ängby att göra? Vi på skolan försöker att arbeta mer och mer inkluderat och att alla elever som har behov av extra stöd ska kunna få det i sin vanliga undervisningsgrupp.

För att vi ska lyckas bra med det så behövs det en ökad förståelse varför vi gör så för att tillsammans nå bättre resultat.

Kanske något för föräldrarådet att prata om vid något möte framåt våren?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar